Hva gjør vi?


Opplag / Service / Konservering

Opplag

Når sesongen er slutt, hva da?

Noen ser på det å legge båten i opplag, konservere / service motor, gå over alle gjennomføringer, vaske, rydde og lufte båten som en del av selve båtgleden. Andre ser på denne delen av båtholdet som en stressfaktor de gjerne vil være foruten.

Ta kontakt med oss, så finner vi løsningen som passer best for deg. Hvis du vil kan vi hente båten på brygga, ta oss av den hele vinteren, og levere den nypolert, service motor, utstyr montert, samme sted, til avtalt tid, før neste sesong.

Valget er ditt!

Service / Konservering

I en motorbåt er man totalt avhengig av at motoren virker. Dagens motorer er jevnt over meget driftsikre, men selv ikke verdens beste motor virker uten nok olje, rent drivstoff og tilstrekkelig strøm.

Følger du disse enkle rådene, øker du driftssikkerheten og minsker utgifter til vedlikehold og drivstoff. Sjekk dieselfilteret ofte. (Se i instruksjonsheftet for plassering) Uansett hvor nøye du er ellers, kan du aldri sikre deg mot rusk, grums eller vann fra bensinstasjonenes tanker. Dieselfilteret fanger opp disse urenhetene, men det må tømmes regelmessig.

Holder du motor-rommet rimelig rent, er det også enklere å se unormale flekker eller oljesøl. Det er smart å sjekke nivå på olje og kjøleveske jevnlig. Uten tilstrekkelig smøring og kjøling vil motoren gå varm, med store sjanser for skader på motoren.

Vi utfører service på de fleste motortyper, velkommen innom.

Vedlikehold


Vedlikeholdstips for båteiere!

Vask / Polering

Saltvann er et utfordrende element. I tillegg er faktisk sola tøffere mot overflaten enn vann. Båten din holder seg bedre dersom du gir den jevnlig ettersyn.

Følg våre enkle råd, som vil gi deg større båtglede - og bedre pris når du en gang skal bytte den.

En blankpolert båt er penere enn en matt. Men den blanke overflaten har også den egenskapen at den bedre reflekterer sollys.

Dette gjør at gelcoaten holder seg penere og ikke blir "sprø".

Skyll gjerne av båt og kalesje med ferskvann jevnlig.

Service

I en motorbåt er man totalt avhengig av at motoren virker. Dagens motorer er jevnt over meget driftsikre, men selv ikke verdens beste motor virker uten nok olje, rent drivstoff og tilstrekkelig strøm.

Følger du disse enkle rådene, øker du driftssikkerheten og minsker utgifter til vedlikehold og drivstoff. Sjekk dieselfilteret ofte. (Se i instruksjonsheftet for plassering) Uansett hvor nøye du er ellers, kan du aldri sikre deg mot rusk, grums eller vann fra bensinstasjonenes tanker. Dieselfilteret fanger opp disse urenhetene, men det må tømmes regelmessig. Holder du motor-rommet rimelig rent, er det også enklere å se unormale flekker eller oljesøl.

Det er smart å sjekke nivå på olje og kjøleveske jevnlig. Uten tilstrekkelig smøring og kjøling vil motoren gå varm, med store sjanser for skader på motoren. Vi utfører service på de fleste motortyper, velkommen innom.

Interiør

Det er viktig at en båt ikke er for tett. Det kan lett danne seg kondens ombord, noe som kan gi lukt i puter og tekstiler.

Skal du forlate båten for en periode er det derfor smart å sørge for lufting. Bruk milde såper til vasking.

Bruk godværsdager til en skikkelig utlufting.

Kalesje

Behandle kalesjen din pent, så holder den i mange år. Unngå å lage bretter over vinduer.

Nyere typer skal bare skylles med ferskvann.

Eldre kalesjer bør vaskes og impregneres jevnlig. Du ser selv når fuktighet begynner å trenge igjennom og missfarging oppstår. Det er ingen fare, men det er best å ikke la det utvikle seg.

Teakdetaljer

I utgangspunktet bør teak som står ute aldri lakkes. Teak har den egenskapen at treverket er naturlig impregnert med oljer.

Utsatt for vær og vind vil overflaten etterhvert gråne og bli tilnærmet hvit. Historisk sett var dette en ønsket egenskap. Når man la teakdekk ombord i de gamle skutene ble det kjøligere under dekk fordi den lyse overflaten reflekterte solvarmen.

Mange synes at teak ser best ut når veden får lov til å beholde sin opprinnelige glød. Lakk egner seg dårlig, fordi den naturlige oljen i treet vil få lakken til å flasse av etter ganske kort tid.

Det finnes spesial-oljer som bevarer teakens utseende. Denne type olje bør påføres et par ganger i sesongen. Skulle teaken få flekker og skjolder, finnes det spesialrensemidler, som fornyer overflaten.

Vi er enige med alle dem som synes "fersk" teak er vakkert, men det krever litt innsats å opprettholde utseendet.

Ønsker du et enklere vedlikehold, lar du bare de naturlige prosessene gå sin gang. Du har jo den maritime historien på din side.

Zink-anoder

Ved siden av ror og propell (evt drev), er noe av det viktigste du bør forsikre deg om at zink-anoden er på plass.

Den forhindrer at saltvannet angriper annet metall. Har du hatt samme anode i mange år, bør du skifte den snarest.

Anoder er forbruksvarer, og skal byttes hver sesong.

Er den like hel, er den sannsynligvis ikke særlig effektiv.

Bunnstoff

Det finnes flere forskjellige typer bunnstoff. De har gjerne litt forskjellige egenskaper, tilpasset ulike bruksområder.

Til våre sportscruisere fungerer en selvpolerende type godt. Et godt bunnstoff forhindrer groe, og forhindrer belegg av grønske og skjell - noe som ikke er farlig. Men det stjeler fart, og øker brennstoff-forbruket.

Propell eller drev kan gjerne sprayes med spesialmiddel mot groing. Hendige bokser fås i faghandelen.

Står du for stoffingen av båten selv, er det viktig at du spyler av alt løst, og bygger opp et nytt skikt der gelcoaten ligger bar. Legg gjerne en primer i bunn, og deretter to lag. Der bunnstoffet er like helt holder det med et strøk.

Tips: Bruk hansker og rulle. Vannlinja tapes før du begynner.

Nilsen Båtbyggeri AS / Nidelv AS

Båtbyggeri siden 1929